[:en]“Calafia: Manifesting the Terrestrial Paradise”[:es]”Calafia: Manifestación del paraíso terrestre” [:]

[:en]The Mexicali Biennial was founded in 2006 by artists Ed Gomez and Luis G. Hernandez as a way to critique the recent explosion of regional biennials around the world. Nomadic by nature, it was first held in the Mexican border town of Mexicali before migrating to East Los Angeles, with events being held in various locations on both sides of the border. This year, Daniela Lieja Quintanar has joined the curatorial team for the fourth iteration of the biennial, which will kick off this weekend at Los Angeles Contemporary Exhibitions (LACE), with exhibitions taking place throughout 2018 and 2019.

This year’s title is “Calafia: Manifesting the Terrestrial Paradise” and takes as its theme the mythical Black female warrior Calafia who ruled over the island of California in Garci Rodríguez de Montalvo’s 16th century epic Las Sergas de Esplandian. Often depicted as the spirit of California, the warrior queen epitomizes the state’s idyllic nature before the European conquest.

This weekend’s series of events includes nine commissioned sound and art pieces, an interactive installation, and a workshop. Friday’s program includes Melanie Griffin​’s ​A Long Way From Here Which is Where I am From, a Black utopia imagined through ritual, plant medicine, and textiles, and Claudia Algara’s Ama-sonic Cabinet, a live performance incorporating dance and hip-hop that conjures one united California, unencumbered by walls. Performances from Mexico-City and Los Angeles-based vocalist Carmina Escobar and Tijuana-based artist Dino Dinco will round out the night.

Edna Avalos, “Baile, Liberación, Resistencia” (2018)

On Saturday afternoon, artist-run collective Slanguage Studio will be offering a workshop (RSVP required), followed by an evening of performance and celebration. Highlights include Haydeé Jiménez‘s iii.tercero, an audiovisual installation remixing field recordings taken in Tijuana and a multi-media extravaganza from “post-apocalyptic, Afrofuturistic, Women’s Liberationist Artist Collective” #Snatchpower incorporating film, live painting, new music, and dance. “We just gon’ art up all ya lil’ mediums till they explode and all that’s left is the spirit realm,” they proclaim in the press release. A DJ set by Edna Avalos titled ​Baile, Liberación, Resistenciafuses reggaetón, psychedelic cumbia, dembow, and other Latin American musical forms in the service of decolonization and resistance.

When: Friday, June 8, 7–10pm; Saturday, June 9, 12–2pm & 7pm–12am
Where: Los Angeles Contemporary Exhibitions (LACE) (6522 Hollywood Boulevard, Hollywood, Los Angeles)

More info at Mexicali Biennial.

Source: Mexicali Biennial.[:es]La Bienal de Mexicali fue fundada en 2006 por los artistas Ed Gomez y Luis G. Hernández como una forma de criticar la reciente explosión de bienales regionales en todo el mundo.

Nómada por naturaleza, se celebró por primera vez en la ciudad fronteriza mexicana de Mexicali antes de migrar al este de Los Ángeles, con eventos que se llevaron a cabo en varios lugares a ambos lados de la frontera. Este año, Daniela Lieja Quintanar se unió al equipo curatorial para la cuarta repetición de la bienal, que comenzará este fin de semana en Los Angeles Contemporary Exhibitions (LACE), con exhibiciones que tendrán lugar durante este y el próximo año.

El título de este año es “Calafia: Manifestación del paraíso terrestre” y toma como tema a la mítica guerrera negra Calafia que gobernó la isla de California en la epopeya Las Sergas de Esplandian del siglo XVII de Garci Rodríguez de Montalvo. A menudo representado como el espíritu de California, la reina guerrera personifica la naturaleza idílica del estado antes de la conquista europea.

La serie de eventos de este fin de semana incluye nueve piezas de arte y sonido por encargo, una instalación interactiva y un taller. El programa del viernes incluye Lejos de aquí, de Melanie Griffin, De dónde soy, una utopía negra imaginada a través del ritual, medicina de plantas y textiles, y El Gabinete Amasonic de Claudia Algara, una presentación en vivo que incorpora danza y hip-hop. hop que conjura una California unida, libre de muros. Las actuaciones de la cantante Carmina Escobar, radicada en Ciudad de México, y del artista Dino Dinco, radicado en Tijuana, completarán la noche.

Edna Avalos, “Baile, Liberación, Resistencia” (2018)
El sábado por la tarde, el colectivo dirigido por artistas de Slanguage Studio ofrecerá un taller (se requiere RSVP), seguido de una noche de presentación y celebración. Destacan el iii.tercero de Haydeé Jiménez, una instalación audiovisual que remezcla grabaciones de campo tomadas en Tijuana y un espectáculo multimedia del “Colectivo Artístico Liberacionista de Mujeres pos-apocalíptico, Afrofuturista” #Snatchpower que incorpora películas, pintura en vivo, música nueva y baile. “Acabamos de inventar todos los médiums hasta que exploten y todo lo que queda es el reino espiritual”, proclaman en el comunicado de prensa.

Un DJ creado por Edna Avalos titulado Baile, Liberación, Resistencia fusiona el reggaetón, la cumbia psicodélica, el dembow y otras formas musicales latinoamericanas al servicio de la descolonización y la resistencia.

Cuándo: viernes, 8 de junio, de 7 a 10pm; Sábado, 9 de junio, 12-2pm y 7 p.m.-12 a.m.
Dónde: Los Angeles Contemporary Exhibitions (LACE) (6522 Hollywood Boulevard, Hollywood, Los Ángeles)

Más información en la Bienal de Mexicali

Fuente: Mexicali Biennial.[:]

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